Followers

Monday, October 31, 2011

Okay ke aku ni ?






Malas adalah musuh utama manusia untuk bergerak maju. kau malas? Kau seorang yang pemalas ? jika ya, pastikan kau buang sifat itu, sebab si pemalas tidak mungkin jadi seorang yang berjaya dalam hidupnya. Sekarang renung diri kau sendiri. Pernahkah kau bertanya pada diri sendiri, ‘Aku ni okay ke?’.

Kalau tak pernah Tanya, cuba Tanya diri kau sekarang ‘Aku ni okay ke pada pandangan mata aku dan pandangan mata orang lain?’. Yang penting sekali pada pandangan mata aku, mata sendiri. Pada pandangan orang  mungkin kita okay. Siapa berani kata kita tak okay?. Maklumlah orang tak selamanya bersama kita. Kalau di kelas atau tempat di kerja paling lama kita bersama orang lain sekitar 8-9 jam. Dirumah pun lebih kurang juga masanya, kecuali masa bercuti.

Dirumah mungkin kita kelihatan okay. Tapi sebenarnya kita okay atau tak okay, kita saja yang tahu. Pernahkah kita Tanya diri kita sendiri dan jawab sendiri? Jawab dengan hati kecil?. Ingat, kita ada dua hati, satu hati kecil dan satu lagi hati besar. Yang selalu membohongi kita ialah hati besar kita. Yang cakap besar, perasaan membesar besarkan diri itu datangnya dari hati besar dan yang selalu mengeluh dan menyatakan keadaan kita yang sebenar itu datangnya dari hari kecil.

Bila orang puji kita, kita pun kembang, itu hati besar yang berbangga. Kadang kadang orang puji kita sebab nak bodek kita saja, sebab itu kadang kadang kita berfikit ‘Eh, betul ke dia puji aku ni, ikhlas ke dia tu, sebab aku ni taklah okay sangat seperti yang dikatannya tu’. Pertanyaan ini datangnya dari hati kecil. Jadi, mari kita sama sama Tanya pada diri kita sendiri, ‘Aku ni okay ke?’ dan kita jawab sendiri dengan hati kecil, hati yang jujur dan ikhlas. Jawapan anda boleh menentukan apakah langkah langkah anda selanjutnya.

Apakah ia positif ataupun negative. Apakah penuh yakin atau sekadar melepas ‘dehemm’ di halkum. Semuanya anda sendiri menentukan.






1 comment:

outbound malang said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Bukanlah suatu kesalahan ketika kamu mencoba dan kemudian gagal. Satu-satunya kesalahan adalah ketika kamu tidak berani mencoba
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ..